Olika sorters profilkläder har varierande priser och kvalitet. Att balansera ett lågt pris med bra kvalitet är ibland svårt. Låga priser kan ofta vara lockande men slutar ofta med oacceptabel kvalitet. Kvaliteten spelar stor roll för en lyckad kampanj för profilkläder då det ofta betalar sig att satsa på kvalitet.

Ett lägre pris på kläderna kan ses som mycket lockande då det ger ett betydlig lägre utgångspris. Däremot kan god kvalitet ge en betydligt större vinst över en längre period, att tänka långsiktigt kan vara A och O. Ett klädesplagg med bra kvalitet får mottagaren att respektera märkesägaren och visas upp betydlig oftare för andra människor.

Ge mottagaren något som de kan använda

En av de stora fördelarna med profilkläder är möjligheten att ge mottagarna något som de behöver. En skön tröja för vardagen eller snygg skjorta för jobbet är något som de flesta önskar. Däremot kan en tröja som slits sönder efter några dagar göra mottagaren sur och fundersam. Kvaliteten spelar därför stor roll eftersom det får användaren att respektera och gilla märkesägaren. Är det dålig kvalitet på kläderna så kan motsatsen hända. Klädägarna kan blir irriterade och hålla dig ansvarig.

Bra kvalitet ger tillfällen för plagget att bli sett

Det absolut perfekta profilklädesplagget är det som mottagaren får mest användning av och som syns mest. Ett klädesplagg gjort på dåligt material används sällan och hamnar därför lätt i mottagaren garderob och får sällan se ljus. Däremot används klädesplagg gjorda på bra material ofta och ses på så sätt av fler människor, kanske varje vecka. Ett klädesplagg med hög kvalitet används inte bara oftare utan också längre. Bra material ger möjlighet för en längre användningsperiod. På så sätt ökar även antalet människor som får syn på plagget vilket gynnar märkesägaren. Vänder man på det så förstår man att ett klädesplagg med sämre kvalitet även håller betydligt kortare vilket ger en motsatt effekt.