För den oinitierade kan det verka som en mindre bagatell vilka färger ett företag väljer för sin logo, sin reklam och profilkläder men faktum är att det spelar en mycket större roll än vad man kanske tror. Färger i sig ger människor olika associationer och även om alla har sina favoritfärger medan andra kulörer ger mindre positiva känslor så går det ändå inte att komma ifrån att blått är en kall färg som samtidigt förknippas med himmelen, rött är en varm som framkallar erotik och grönt är avslappnande och påminner om naturen.
När man väl har valt de färger som man vill skall representera företaget är det sedan viktigt att man håller sig till dessa så att de blir mer och mer kopplade till just er. Man kan nyttja detta i allt ifrån pennor och papper till affischer och broschyrer och när det kommer till profilkläder är detta det mest perfekta användningsområdet!
Så hur använder man färgerna bäst? Skall man helt enkelt göra alla kläder i just den färgkombinationen eller räcker det med att logon har de rätta färgerna? Detta är en fråga som har mycket att göra vem mottagaren är. Ska man göra tröjor åt ett fotbollslag är det viktigt att färgerna syns på långt håll så då är det bättre att se till att de är helt täckta av logons färger och att logon är stor. Är det däremot till personalen på ett café kan det vara bättre om tröjan är mer neutral men att logon, som i det här fallet är mycket mindre, har företagets kombination och därför utgör en snygg och stilfull detalj som alla lägger märke till.
Genom att tillverka snygga och väl genomtänkta profilkläder med ens varumärke som en snygg och lätt identifierbar detalj gör man bra reklam på många plan. Att få en present blir ju alla glada av, så bara det är en riktigt bra början.